אבחון שטף הדיבור

האם הילד.ה שלכם נתקעים בדיבור? חוזרים על מילים או על הברות? הדיבור אינו שוטף?
הגננת העירה את תשומת ליבכם שכדאי לבדוק את הנושא?
זה הזמן לגשת להערכה ואיבחון של קלינאית תקשורת

אבל עוד לפני האיבחון חשוב לגשת עם הילד לבדיקת רופא אף אוזן גרון ובדיקת שמיעה

גם אם אתם בטוחים שילדכם שומע היטב, מגיב לקולות בסביבה עדין חשוב מאד לוודא שהשמיעה תקינה.
לפני האיבחון חשוב שהילד ייבדק על ידי רופא אף אוזן גרון ויעבור בדיקת שמיעה.
לבדיקת שמיעה יש להצטייד בהפניה מרופא אא"ג או מרופא הילדים.
בבדיקה הרופא יסתכל באוזניים של הילד ויראה האם יש שם שעווה או נוזלים, בבדיקת שמיעה ייבדק התפקוד השמיעתי של הילד, ישמיעו לו צלילים בעוצמות שונות ובטונים שונים ויבדקו את תגובותיו.

את תוצאות הבדיקות יש להעביר אלי לפני האבחון ואז ניתן לגשת לאיבחון,  האיבחון כולל שני מפגשים עם הילד, בנוכחות אחד ההורים (לכל מפגש יגיע עם הורה אחר) ומפגש שלישי- מפגש סיכום, רק עם ההורים

מטרת האיבחון היא לבדוק מהם קשיי השטף של ילדכם ומה הסיבות לכך, באיבחון נבדוק את מאפייני הדיבור וכן את היכולות השפתיות והתקשורתיות.

בתום האיבחון תדעו האם הילד זקוק לטפול ומהן מטרות הטיפול, או שיש צורך בהדרכה להורים ולצוות הגן ומעקב בעוד תקופה.

לפני האיבחון: נשלח להורים במייל שאלון פרטים אישיים למילוי, אותו יש להחזיר לפחות 24 שעות לפני מועד האיבחון. אחת השאלות הכי חשובות בשאלון היא מה הפעילויות האהובות על ילדכם, התשובה לשאלה זו עוזרת לי לתכנן את  מפגשי האיבחון, בעיקר את המפגש הראשון

מה קורה באבחון עצמו?

מפגשי האבחון עם הילד וההורה נעשים בחדר נעים מאובזר במשחקים וספרים, אני מכינה לילד משחקים ופעילויות על פי תחומי העניין שלו (שפרטתם בשאלון)

במפגשי האבחון אני בודקת את מאפייני הדיבור של הילד בסיטואציות תקשורתיות שונות:

שיחה, משחק חופשי, משחק מובנה, מענה לשאלות, משחק עם כל אחד מההורים, כמו כן אני בודקת  את תפקודו השפתי, האם יכולות השפה שלו בהבנה והבעת השפה מתאימות למצופה בגילו (אוצר מילים, מבנה משפט, הטיות פעלים, הבנת הוראות, הבנת סיפור) אני משתמשת במשחקים שונים כגון: בובות ובית בובות, חיות, כלי רכב, לוטו, משחק הזיכרון, משחקי הרכבה והתאמה שדרכם אני בודקת את יכולות השפה, התקשורת והדיבור של הילד. עם חלק מהילדים, בהתאם לגיל ולרמת שיתף הפעולה של הילד, אני מעבירה מבחן שפה פורמאלי שמאפשר לנו הערכה כמותית מדויקת יותר של היכולות השפתיות של הילד ביחס לבי גילו, אולם לעיתים דווקא במבחן שפה פורמאלי ילדים מתפקדים פחות טוב מהתפקוד הרגיל שלהם ולא תמיד תוצאות המבחן משקפות באופן מדויק את יכולות הילד.

מבחני השפה הפורמאליים בשימוש בקליניקה:

  • מבחן גורלניק לסינון שפה
  • מבחן כצנברגר
  • מבחן מעש"ה

ישנם ילדים ביישנים שדרוש להם "זמן חימום" במקום חדש ובמפגש מול אדם חדש.

לילדים אלו אני ממליצה לעשות הכנה למפגש: לספר להם לפני המפגש שאנו הולכים לפגוש חברה בשם דפנה ונשחק איתה יחד. להביא מהבית למפגש הראשון משחק/ספר/בובה שהילד אוהב במיוחד, אביזר זה יכול לעזור לשבור את הקרח בינינו ולהרגיש יותר בנוח במקום החדש. להראות לילד תמונות של הקליניקה. הכי חשוב להיות רגועים, יש הרבה ילדים שחוששים במפגש הראשון ולכל ילד אני מוצאת את הדרך ללב שלו, לעיתים זה לוקח יותר זמן ולעיתים פחות אבל תמיד בסוף זה מצליח.

במפגש עצמו לרוב נתחיל במשחק שהילד בוחר – מהחדר או מה שהביא מהבית, ובהמשך נעבור למשחקים והפעילויות שאני הכנתי עבורו.

בשלב הראשון חשוב מאד שהילד.ה ירגיש ובנוח, ירגיש בטוח לכן אני מנסה ליצור אוירה קלילה ומשחקית.

לרוב למפגש השני הילד.ה מגיעים בשמחה ובציפייה לאחר שמכירים אותי ואת המקום וחוו חוויה חיובית במפגש הראשון.

במפגשי האבחון אני בודקת את מאפייני הדיבור של הילד.ה בסיטואציות תקשורתיות שונות: שיחה, משחק חופשי, משחק מובנה, מענה לשאלות, חיקוי מילים והברות. לשם כך אני משתמשת במשחקים שונים כגון: משרוקיות, צפצפות, בועות סבון, בובות ובית בובות, חיות, כלי רכב, לוטו, משחק הזיכרון, משחקי הרכבה והתאמה שבעזרתם אני בודקת את יכולות השפה, התקשורת והדיבור של הילד. בהתאם לגיל הילד ומידת שיתוף הפעולה שלו אני משתמשת גם במבחן היגוי פורמאלי אשר בודק את הפקת כל צלילים הדיבור בעברית.

כחלק מתהליך האבחון חשוב לי לקבל מידע מקיף על הילד, מידע מההורים מתקבל משאלון פרטים אישיים אותו אתם ממלאים לפני האבחון, מידע מהגננת אוכל לקבל בעזרת שאלון גננת (אותו אשלח לכם ההורים ותוכלו להעביר אליה) או בשיחת טלפון עם הגננת (לצורך זה תצטרכו לחתום על טופס ויתור סודיות)

בשיחת הסיכום עם שני ההורים אני מתארת את תפקודו של הילד כפי שבא לידי ביטוי באבחון, האם תפקודו בדיבור תואם את המצופה בגילו או שקיים איחור, מהן הסיבות לקושי ומה מומלץ לעשות בהמשך, במידה וילד זקוק להמשך טיפול במפגש נשוחח על מטרות הטפול ומהלך הטפול, תינתן הדרכה להורים לעבודה בבית עם הילד ונשוחח לגבי מסגרת חינוכית מתאימה לילד והמלצות נוספות בהתאם לצורך.

משך כל מפגש הוא 45 דקות ועלותו 470 שח.

סך הכל לשלושת מפגשי האבחון: 1410 שח.

במידה ויש צורך בדוח כתוב המסכם את האבחון – התשלום עליו יעשה בנפרד ועלותו 470 שח

דילוג לתוכן