אבחון ריור

האם הילד.ה שלכם מסתובב עם חולצות רטובות מרוק?
האם נוזל רוק מהפה בזמן דיבור? אכילה? מנוחה?
האם מצטבר רוק בפה בזמן דיבור? האם יורק.ת בזמן דיבור?

אם כן, זה הזמן לגשת להערכה ואבחון של קלינאית תקשורת בנושא ריור ותפקודי פה,
האבחון כולל מפגש אחד בנוכחות אחד ההורים.

אבל רגע לפני האבחון

עוד לפני האיבחון חשוב לגשת עם הילד לבדיקת רופא אף אוזן גרון.

אחת הסיבות לריור היא קושי בנשימה דרך האף, הדבר יכול להיגרם עקב קיומו של אדנואיד מוגדל או "שקד שלישי" או סיבה אחרת הקשורה למבנה האף.  על מנת לשלול או לאשר זאת חשוב לגשת לבדיקה של רופא אף אוזן גרון לפני ההגעה להערכה של קלינאית תקשורת. יתכן והרופא ירצה לבדוק זאת על ידי צילום רנטגן או על ידי בדיקה עם סיב אופטי, הבחירה בין האפשרויות  תלויה גם בגיל הילד, בשיתוף הפעולה שלו ובגורמים רפואיים נוספים בהתאם לשיקול דעתו של הרופא.

לאחר בדיקת רופא אף אוזן גרון ניתן לגשת לאבחון קלינאית תקשורת, לפני האבחון ישלח במייל להורים שאלון פרטים אישיים למילוי, אותו יש להחזיר עד 24 שעות לפני מועד האבחון, כמו כן יש לשלוח אלי את סיכום הבדיקה של רופא אא"ג.

מטרת האבחון

היא לבדוק מהי הסיבה לריור, האם הילד זקוק לטפול של קלינאית תקשורת בהקשר זה. בתום האבחון תדעו האם הילד זקוק לטפול ומהן מטרות הטיפול, האם הוא בשל לטיפול כרגע או שמומלץ להמתין פרק זמן מסוים.

מה קורה באבחון עצמו?

מפגש האבחון עם הילד וההורה נעשים בחדר נעים מאובזר במשחקים וספרים, אני מכינה לילד משחקים ופעילויות על פי תחומי העניין שלו (כפי שפרטתם בשאלון)

במפגש האבחון אני בודקת את תפקודי הפה של הילד: תנועתיות הלשון, השפתיים, הלסת  במצבים שונים כולל דיבור, אכילה, שתיה ומנוחה. במהלך המפגש אבקש ממנו לאכול קרקר או ביסקוויט, לשתות מים מכוס ומקש. לעיתים אני משתמשת  גם באביזרים כמו משרוקיות, קשים, מקל ארטיק.

בתום המפגש אסביר לכם את ממצאי האבחון, האם מומלץ כרגע על טיפול, מה מהלך הטיפול ומה מומלץ לתרגל בבית בשלב הנוכחי.

משך המפגש הוא 60 דקות ועלותו 550 שח.

ישנם ילדים ביישנים שדרוש להם "זמן חימום" במקום חדש ובמפגש מול אדם חדש.

לילדים אלו אני ממליצה לעשות הכנה למפגש: לספר להם לפני המפגש שאנו הולכים לפגוש חברה בשם דפנה ונשחק איתה יחד. להביא מהבית למפגש הראשון משחק/ספר/בובה שהילד אוהב במיוחד, אביזר זה יכול לעזור לשבור את הקרח בינינו ולהרגיש יותר בנוח במקום החדש. להראות לילד תמונות של הקליניקה. הכי חשוב להיות רגועים, יש הרבה ילדים שחוששים במפגש הראשון ולכל ילד אני מוצאת את הדרך ללב שלו, לעיתים זה לוקח יותר זמן ולעיתים פחות אבל תמיד בסוף זה מצליח.

במפגש עצמו לרוב נתחיל במשחק שהילד בוחר – מהחדר או מה שהביא מהבית, ובהמשך נעבור למשחקים והפעילויות שאני הכנתי עבורו.

כחלק מתהליך האבחון חשוב לי לקבל מידע מקיף על הילד, מידע מההורים מתקבל משאלון פרטים אישיים אותו אתם ממלאים לפני האבחון, מידע מהגננת אוכל לקבל בעזרת שאלון גננת (אותו אשלח לכם ההורים ותוכלו להעביר אליה) או בשיחת טלפון עם הגננת (לצורך זה תצטרכו לחתום על טופס ויתור סודיות)

דילוג לתוכן